“ Oskar Rózsa sa narodil v rodine speváčky Evy Bihariovej a hudobníka Juraja Rózsu. Absolvoval orchestrálne dirigovanie na bratislavskom konzervatóriu a rovnaký odbor na VŠMU v Bratislave u prof. Zdeňka Bílka…Študoval kompozíciu filmovej hudby na Berkley College of Music v Bostone …a štúdium kompozície u prof. Amanda Qualliotina.
Ako hudobník…a producent sa podieľal asi na 50 albumoch rôznych umelcov. Spolupracoval s Dežom Ursínym, Richardom Mullerom, Jarom Filipom, Mariánom Vargom, Janou Kirshcnerovou, Čistými tvarmi, Ivanom Táslerom a ďalšími….Niekoľko rokov účinkoval v triu Šeban-Rózsa-Buntaj /ASH Band/. Bol zakladateľom skupiny Free Faces a Barflies…Projekt improvizovanej hudby „Oskar Rozsa sextet“ mu vyšiel na CD. Napísal hudbu k niekoľkým divadelným predstaveniam a filmom…Pôsobí ako hosťujúci dirigent „Komorných sólistov Bratislava“.
Oskar Rózsa je univerzálny hudobník, ktorý nemá problém prispôsobiť sa rôznym štýlom.“ /wikipédia/. Kandidoval na Krištálové krídlo za hudobnú tvorbu.
Oskar Rózsa má 51,5 roka. Ako adolescent, študent konzervatória podľahol tlaku spolužiakov, najmä M.Brezovského a experimentoval s drogami. Spolu s inými spolužiakmi bol kvôli drogám zatknutý políciou. Nebol však za to odsúdený, lebo s drogami neobchodoval. Toto extempore, o ktorom sám dobrovoľne médiá informoval v jednom interview v 2018 dnes vyťahujú proti nemu tí, čo v ňom kvôli spolupráci s nenávideným MK SR vidia úhlavného nepriateľa.
Bohužiaľ, konzervatórium, „šupka“ , VŠMU a VŠVU bola /možno aj dodnes je/ drogami dosť nakazená. Svoje by o tom mohla povedať Studenková, Varga, Cinkota, Durkáč…a i. Tak ako Rózsa väčšina umelcov s drogami iba istý čas experimentovala a dnes s nimi už nič nemá.
Závislosť na návykových látkach mal aj bývalý prezident Č-SFR, dramatik a tzv. „disident“ Václav Havel. O pozadí jeho fešáckeho disidentovania napísal knihu známy publicista Gustav Murín. V knihe sa píše aj o jeho zvykov, návykoch a zlozvykoch. A zďaleka to nebola iba závislosť na nikotíne a alkohole.
Voči Václavovi Havlovi má veľké výhrady národniarsky orientovaná časť slovenskej verejnosti. Nejde pritom iba o jeho čudný spôsob odstrčenia A.Dubčeka z postu prezidenta, o jeho úlohu pri umelo zrýchlenej likvidácii zbrojárstva na Slovensku, či o jeho podporu tzv.“humanitárneho“ bombardovania bratského Srbska. Najväčšou výhradou je jeho anachronické čechoslováctvo, nedemokratické praktiky proti národnoemancipačnému hnutiu Slovákov a ich úsiliu v boji za obnovu samostatnej slovenskej štátnosti.
O Havlovi sa po „revolúcii“ písali ódy ako o veľkom „svetovom“ dramatikovi. Nuž čosi ako divadelné hry skutočne vytvoril. Ja som sa pokúsil dve takéto hry divácky absolvovať, -jednu prostredníctvom televízie, druhú v divadle. V divadle som vydržal len s veľkým sebazaprením a dramatický kus v televízii som, priznám sa, nedokázal dopozerať. Neviem, aký je osud Havlových divadelných hier v zahraničí. No viem, že sa aj v Česku dnes hrajú Havlove hry iba veľmi sporadicky. Nobelov výbor ich ignoruje a dramaturgovia dôležitých divadelných scén ho už ani nepoznajú.
Čím obohatili našu kultúru títo dvaja umelci a závisláci ? Havel zostáva v povedomí veľkej časti Slovákov ako politik, ktorý na rozdiel od prezidenta Klausa Slovákom nedožičil ani takú samozrejmosť ako je vlastný štát. Zostali po ňom nikotínové a alkoholické historky o ktorých svedčia aj jeho lekárske diagnózy. To, že bol umelec-dramatik vedia iba deti, ktoré sa o ňom dodnes musia učiť na základnej škole.
Rózsa na rozdiel od Havla mal s návykovými látkami iba epizodickú skúsenosť. Slováci sa s jeho umením oboznamujú prostredníctvom jeho vlastných hudobných prezentácií, hudobných nosičov svojich i hudobných nosičov Deža Ursínyho, Mariána Vargu, Jara Filipa, Richarda Mullera, Jany Kirschnerovej, Ivana Táslera a spol. V poslednom čase sa jeho životný príbeh spolitizoval. Dovolil si totiž spolupracovať s MK SR. S tým MK, ktoré nenávidia slniečkári, mimochodom známi aj svojim tolerantným vzťahom k drogám a ai. návykovým látkam. Samozrejme, iba vtedy, keď ide o ľudí so správnym progresívno-liberálnym zafarbením.
Ako dnes vyzerá porovnanie Havel-Rózsa ? Havel sa bez pochybností významne zapísal do našej národnej histórie. Či pozitívne alebo negatívne, na to sa názory Slovákov veľmi rôznia. Havel ako umelec-dramatik, to je však už pomaly zabudnutá kapitola jeho života. A pokiaľ ide o konzum návykových látok, Havel naň , bohužiaľ, predčasne zomrel.
Rózsa nebol a nie je politik. Ako figúrku v politickom boji ho použili iní-tí, ktorým sa nepáči jeho pro-slovenská spoločensko-umelecká angažovanosť. Rózsa ako umelec-hudobník, to je však dodnes významná a prínosná kapitola jeho života. A pokiaľ ide o konzum návykových látok, ide o vyše tridsať rokov starý hriech jeho mladosti, ktorý našťastie v neskoršom veku nemal pokračovanie.
Dezinformátori a hejteri budú samozrejme tvrdiť niečo iné. Budú s jazykom vyplazeným od únavy štvať ako besní psi proti umelcovi, ktorý si dovolil monumentalizovať jeden zo symbolov slovenskej štátnosti-hymnu SR. Budú servilne vrtieť chvostom pri akejkoľvek zmienke o „hrdinovi sametovej revolúcie“ , lebo on poslušne splnil zadanie od sorosovcov a ostatných architektov svetlých progresívno-liberálnych zajtrajškov.
Nevšímajme si ich. Trochu upravené staré známe príslovie nás učí, že uslintaní psi bruselských pánov darmo brešú, karavána slovenského národa aj tak ide ďalej.
Samé konšpiracie. Murín je posledný, komu by... ...
No a teraz porovnaj Rózsu s Robertom Ficom. ... ...
Asi tak nejako sa treba pozerat na Havlovu... ...
Celá debata | RSS tejto debaty